Google Sponsorship Advertise

خرید شارژ و بسته اینترنتی همراه اول، ایرانسل و رایتل

شارژ نیاز دارید؟ بسته اینترنتی لازم دارید؟ با شارژل همه چی تو سه سوت!

چرا می‌گوییم حجاب امری فطری و ضروری است؟


استاد جوادی آملی می‌فرماید: سرعت در پوشیدن خود با برگ‌های درختان بیانگر آن است که پوشش برای زن و مرد امر فطری و ذاتی است و بشر برای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیراز پوشش است.

منتشر شده در تاریخ 1396/05/21 - 4 ماه پیش
سرویس سبک زندگی فردا: در این مطلب به نقل از سایت حیات برتر به ۵ ضرورت حجاب می‌پردازیم.  
جلوگیری از اذیت دیگران قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می‌کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید:ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین ۱برای اینکه شناخته نشوند ومورد اذیت واقع نگردند.
امانت الهی از نظر قرآن زن امین حق الله مطرح است یعنی این مقام و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و از او خواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید. یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست وحجاب زن حقّی الهی است.
انگیزه فطری فطرت به عنوان یک نعمت درونی و همگانی در وجود انسان ها قراردارد و افراد بدون استثنا از این نعمت الهی برخوردار می‌باشند. قرآن کریم در ترسیم چهره زندگی آدم و حوا پس از تناول ازشجره منهیه می‌فرماید: چون از آن درخت تناول کردند، زشتی‌هایشان (مانند عورت و دیگر زشتی‌های پنهان) آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند.۲ استاد جوادی آملی می‌فرماید: سرعت در پوشیدن خود با برگ‌های درختان بیانگر آن است که پوشش برای زن و مرد امر فطری و ذاتی است و بشر برای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیراز پوشش است.
عقل عقل سلیم ما را به پوشش و حجاب دستور می‌دهد و آن را مایه کرامت و حفظ انحرافات وب یهودگی‌ها و پوچی‌ها و موجب استواری انسان می‌داند و آنچه را که باعث بی عفتی و پیامدهای شوم برهنگی می‌شود مذموم و ناپسند می‌داند.
آرامش روانی بنابر فرمایش استاد مطهری، اولین خاصیت حجاب وپوشش، خاصیت روانی یعنی آرامش روانی است.
حجاب و فرهنگ پوشش ظاهری هرانسانی بیانگر اعتقاد درونی اوست و انسان مسلمان چون پوشش را وسیله‌ای برای پرستش حق و تقرب به او می‌داند از این رو لباسی می‌پوشد که خداپسند بوده، با فرهنگ دینی و اسلامی او سازگار باشد چرا که پوشش هر جامعه‌ای نشان دهنده فرهنگ آن جامعه نشان دهنده شخصیت آنان است.
حجاب و فعالیتهای زنان مسئله دیگری که در رابطه باحجاب مطرح می‌گردد فعالیت‌های اجتماعی زنان است. عده‌ای حجاب وحفظ عفت را مانع فعالیت‌های اجتماع زنان می‌دانند و این طرز تفکر غلط غرب به ما می‌گوید حجاب مانع رشد و ترقی است تأیید می‌نمایند. درحالی که دراسلام شرکت زنان در مجامع برای رفع نیازمندی‌های ضروری و احقاق حق بلامانع می‌باشد چنانکه بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) گاهاًبرای رفع نیازمندی‌های خانه و احقاق حق خویش با رعایت کامل حجاب وعفت در بیرون ازخانه حضور می‌یافتند.و در انقلاب اسلامی ما هم زنان باحفظ حجاب و عفت می‌توانند در تمامی صحنه‌های اجتماعی حضور یافته و به فعالیت بپردازند. آیا حجاب محدودیت است؟ شبهه دیگری که دشمنان اسلام به حجاب ما وارد می‌نمایند این است که می‌گویند حجاب برای انسان محدودیت می‌آورد ومانع آزادی است. ما برخلاف بینش غرب بر این باوریم که هر نوع محدودیتی که آدمی را برای رسیدن به سرمنزل مقصود و فلاح و رستگاری یاری دهد عین آزادی و مطلوب است و طبق فرمایش حضرت امام (ره) زنان ما آزادی خود را در پوششی که اسلام می‌گوید یافته‌اند.
جلوه‌های بارز آیات عفت در قرآن درقران کریم به جلوه‌های بارزی از عفت اشاره گردیده که مهمترین آنان عبارتند از:
عفت چشم درسوره نورآیات ۳۱و۳۰به آن اشاره گردیده است که: به مردان وزنان مؤمن بگو که چشم ازنگاه به نامحرم فرو ببندید.۳ و امام سجاد (علیه السلام) دربیان حق چشم می‌فرمایند: حق چشم این است که آن را به حرام ندوزی و جز آنجا که عبرتی درکار باشد و بصیرتی افزاید یا علمی به دست آورد، به کارش نگیری که چشم دریچه عبرت (قلب) است.۴
عفت زبان زبان ابزاری است که اگر برای خیر و نیکی استفاده گردد شخص را حفظ کرده به بهشت می‌رساند و اگر برای شر و بدی استفاده گردد شخص را به هلاکت و نابودی می‌کشاند لذا خداوند درآیه ۳۳ احزاب خطاب به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرمایند: با صدای نرم به گونه هوس انگیزسخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند (بلکه) بر خوبی و شایستگی سخن بگویید.
عفت بطن علمای اخلاق فوائد زیادی برای گرسنگی وسبک بودن شکم بیان داشته‌اند که عبارتند از: صفای قلب، رقت قلب، انکسار و تواضع در برابر پروردگار، فراموش نکردن گرسنگان، دوری ازگناه، دفع خواب ودوام بیداری، سهولت عبادت، سلامتی بدن، …. قرآن کریم درآیه ۶۰ سوره بقره می‌فرمایند: و گفتیم از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخورید و بیاشامید و در زمین به فتنه و فساد انگیزی نپردازید.
عفت در راه رفتن چگونگی راه رفتن و قدم برداشتن در دین مبین اسلام بسیارحائز اهمیت است به طوری که خداوند درآیه ۳۱نور زنان را مخاطب قرار داده می فرمایند: «زنان به منظورآشکارساختن زینت‌های پنهان خود، پای بر زمین نکوبند.» دراین آیه مبارکه خداوند از هر گونه راه رفتن که زمینه توجه مردان را ایجاد می‌کند نهی می‌فرماید همچنین این نکته را می‌توان از آیه بدست آورد که وقتی آشکار ساختن صدای پا زینت و حرام باشد قطعاً آشکارساختن موضع زینت یعنی پاها نیز حرام می‌باشد.
عفاف درخانواده برای اینکه ما یک خانوده عفیف داشته باشیم قرآن کریم دو راهکار درسوره نور آیات ۵۸ و ۵۹ ارائه داده است. ۱. اجازه ورود به اتاق والدین در سه وقت ازشبانه روز. ۲. ابراز محبت به یکدیگر در خانواده. آیه می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید باید بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند در سه وقت از شما اجازه (ورود)بگیرند: قبل ازنماز فجر، درنیم روز هنگامی که لباس‌های خود را بیرون آورده‌اید و بعد از نماز عشاء، این سه وقت مخصوص برای شماست ، …و به گرد یکدیگر بگردید و باصفا و صمیمیت به یکدیگرخدمت نمایید. خداوند این چنین آیات را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا وحکیم است.
ازدواج سنگر عفاف یکی از غرائز طبیعی هر انسانی غریزه جنسی است که باید به طورطبیعی و شرعی ارضا شود وگرنه طغیان کرده و بسیاری ازانسان‌ها را به سوی بی عفتی سوق می‌دهد، طریق طبیعی و مشروع ارضای آن، همان ازدواج است. قرآن می‌فرمایند: و البته باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح یکدیگر درآورید. اگر فقیرند خداوند به لطف خود آنان را بی‌نیاز خواهد فرمود که خداوند به احوال آگاه و رحمتش وسیع است و آنانکه وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تاخدا آنها رابه لطف خود بی نیاز گرداند.۵ و پیامبر (صلی الله علیه واله) می‌فرمایند: بدترین شما افرادی هستید که ازدواج نکرده‌اند.
پی‌نوشت‌ها: ۱. احزاب ( ۳۳)، آیه ۵۹٫۲. سوره اعراف (۷)، آیه ۲۲، ۳. نور ( ۲۴ ) آیات ۳۱٫۳۰٫۴. حسین بن شعبه الحرانی. تحف العقول. انتشارات علمیه اسلامیه. باب حقوق.۵. سوره نور (۲۴ )، آیه ۳۳٫
سرویس سبک زندگی فردا: در این مطلب به نقل از سایت حیات برتر به ۵ ضرورت حجاب می‌پردازیم.  
جلوگیری از اذیت دیگران قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می‌کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید:ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین ۱برای اینکه شناخته نشوند ومورد اذیت واقع نگردند.
امانت الهی از نظر قرآن زن امین حق الله مطرح است یعنی این مقام و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و از او خواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید. یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست وحجاب زن حقّی الهی است.
انگیزه فطری فطرت به عنوان یک نعمت درونی و همگانی در وجود انسان ها قراردارد و افراد بدون استثنا از این نعمت الهی برخوردار می‌باشند. قرآن کریم در ترسیم چهره زندگی آدم و حوا پس از تناول ازشجره منهیه می‌فرماید: چون از آن درخت تناول کردند، زشتی‌هایشان (مانند عورت و دیگر زشتی‌های پنهان) آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند.۲ استاد جوادی آملی می‌فرماید: سرعت در پوشیدن خود با برگ‌های درختان بیانگر آن است که پوشش برای زن و مرد امر فطری و ذاتی است و بشر برای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیراز پوشش است.
عقل عقل سلیم ما را به پوشش و حجاب دستور می‌دهد و آن را مایه کرامت و حفظ انحرافات وب یهودگی‌ها و پوچی‌ها و موجب استواری انسان می‌داند و آنچه را که باعث بی عفتی و پیامدهای شوم برهنگی می‌شود مذموم و ناپسند می‌داند.
آرامش روانی بنابر فرمایش استاد مطهری، اولین خاصیت حجاب وپوشش، خاصیت روانی یعنی آرامش روانی است.
حجاب و فرهنگ پوشش ظاهری هرانسانی بیانگر اعتقاد درونی اوست و انسان مسلمان چون پوشش را وسیله‌ای برای پرستش حق و تقرب به او می‌داند از این رو لباسی می‌پوشد که خداپسند بوده، با فرهنگ دینی و اسلامی او سازگار باشد چرا که پوشش هر جامعه‌ای نشان دهنده فرهنگ آن جامعه نشان دهنده شخصیت آنان است.
حجاب و فعالیتهای زنان مسئله دیگری که در رابطه باحجاب مطرح می‌گردد فعالیت‌های اجتماعی زنان است. عده‌ای حجاب وحفظ عفت را مانع فعالیت‌های اجتماع زنان می‌دانند و این طرز تفکر غلط غرب به ما می‌گوید حجاب مانع رشد و ترقی است تأیید می‌نمایند. درحالی که دراسلام شرکت زنان در مجامع برای رفع نیازمندی‌های ضروری و احقاق حق بلامانع می‌باشد چنانکه بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) گاهاًبرای رفع نیازمندی‌های خانه و احقاق حق خویش با رعایت کامل حجاب وعفت در بیرون ازخانه حضور می‌یافتند.و در انقلاب اسلامی ما هم زنان باحفظ حجاب و عفت می‌توانند در تمامی صحنه‌های اجتماعی حضور یافته و به فعالیت بپردازند. آیا حجاب محدودیت است؟ شبهه دیگری که دشمنان اسلام به حجاب ما وارد می‌نمایند این است که می‌گویند حجاب برای انسان محدودیت می‌آورد ومانع آزادی است. ما برخلاف بینش غرب بر این باوریم که هر نوع محدودیتی که آدمی را برای رسیدن به سرمنزل مقصود و فلاح و رستگاری یاری دهد عین آزادی و مطلوب است و طبق فرمایش حضرت امام (ره) زنان ما آزادی خود را در پوششی که اسلام می‌گوید یافته‌اند.
جلوه‌های بارز آیات عفت در قرآن درقران کریم به جلوه‌های بارزی از عفت اشاره گردیده که مهمترین آنان عبارتند از:
عفت چشم درسوره نورآیات ۳۱و۳۰به آن اشاره گردیده است که: به مردان وزنان مؤمن بگو که چشم ازنگاه به نامحرم فرو ببندید.۳ و امام سجاد (علیه السلام) دربیان حق چشم می‌فرمایند: حق چشم این است که آن را به حرام ندوزی و جز آنجا که عبرتی درکار باشد و بصیرتی افزاید یا علمی به دست آورد، به کارش نگیری که چشم دریچه عبرت (قلب) است.۴
عفت زبان زبان ابزاری است که اگر برای خیر و نیکی استفاده گردد شخص را حفظ کرده به بهشت می‌رساند و اگر برای شر و بدی استفاده گردد شخص را به هلاکت و نابودی می‌کشاند لذا خداوند درآیه ۳۳ احزاب خطاب به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرمایند: با صدای نرم به گونه هوس انگیزسخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند (بلکه) بر خوبی و شایستگی سخن بگویید.
عفت بطن علمای اخلاق فوائد زیادی برای گرسنگی وسبک بودن شکم بیان داشته‌اند که عبارتند از: صفای قلب، رقت قلب، انکسار و تواضع در برابر پروردگار، فراموش نکردن گرسنگان، دوری ازگناه، دفع خواب ودوام بیداری، سهولت عبادت، سلامتی بدن، …. قرآن کریم درآیه ۶۰ سوره بقره می‌فرمایند: و گفتیم از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخورید و بیاشامید و در زمین به فتنه و فساد انگیزی نپردازید.
عفت در راه رفتن چگونگی راه رفتن و قدم برداشتن در دین مبین اسلام بسیارحائز اهمیت است به طوری که خداوند درآیه ۳۱نور زنان را مخاطب قرار داده می فرمایند: «زنان به منظورآشکارساختن زینت‌های پنهان خود، پای بر زمین نکوبند.» دراین آیه مبارکه خداوند از هر گونه راه رفتن که زمینه توجه مردان را ایجاد می‌کند نهی می‌فرماید همچنین این نکته را می‌توان از آیه بدست آورد که وقتی آشکار ساختن صدای پا زینت و حرام باشد قطعاً آشکارساختن موضع زینت یعنی پاها نیز حرام می‌باشد.
عفاف درخانواده برای اینکه ما یک خانوده عفیف داشته باشیم قرآن کریم دو راهکار درسوره نور آیات ۵۸ و ۵۹ ارائه داده است. ۱. اجازه ورود به اتاق والدین در سه وقت ازشبانه روز. ۲. ابراز محبت به یکدیگر در خانواده. آیه می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید باید بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند در سه وقت از شما اجازه (ورود)بگیرند: قبل ازنماز فجر، درنیم روز هنگامی که لباس‌های خود را بیرون آورده‌اید و بعد از نماز عشاء، این سه وقت مخصوص برای شماست ، …و به گرد یکدیگر بگردید و باصفا و صمیمیت به یکدیگرخدمت نمایید. خداوند این چنین آیات را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا وحکیم است.
ازدواج سنگر عفاف یکی از غرائز طبیعی هر انسانی غریزه جنسی است که باید به طورطبیعی و شرعی ارضا شود وگرنه طغیان کرده و بسیاری ازانسان‌ها را به سوی بی عفتی سوق می‌دهد، طریق طبیعی و مشروع ارضای آن، همان ازدواج است. قرآن می‌فرمایند: و البته باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح یکدیگر درآورید. اگر فقیرند خداوند به لطف خود آنان را بی‌نیاز خواهد فرمود که خداوند به احوال آگاه و رحمتش وسیع است و آنانکه وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تاخدا آنها رابه لطف خود بی نیاز گرداند.۵ و پیامبر (صلی الله علیه واله) می‌فرمایند: بدترین شما افرادی هستید که ازدواج نکرده‌اند.
پی‌نوشت‌ها: ۱. احزاب ( ۳۳)، آیه ۵۹٫۲. سوره اعراف (۷)، آیه ۲۲، ۳. نور ( ۲۴ ) آیات ۳۱٫۳۰٫۴. حسین بن شعبه الحرانی. تحف العقول. انتشارات علمیه اسلامیه. باب حقوق.۵. سوره نور (۲۴ )، آیه ۳۳٫
سرویس سبک زندگی فردا: در این مطلب به نقل از سایت حیات برتر به ۵ ضرورت حجاب می‌پردازیم.
جلوگیری از اذیت دیگران
قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می‌کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید:
ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین ۱
برای اینکه شناخته نشوند ومورد اذیت واقع نگردند.
امانت الهی
از نظر قرآن زن امین حق الله مطرح است یعنی این مقام و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و از او خواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید. یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست وحجاب زن حقّی الهی است.
انگیزه فطری
فطرت به عنوان یک نعمت درونی و همگانی در وجود انسان ها قراردارد و افراد بدون استثنا از این نعمت الهی برخوردار می‌باشند.
قرآن کریم در ترسیم چهره زندگی آدم و حوا پس از تناول ازشجره منهیه می‌فرماید: چون از آن درخت تناول کردند، زشتی‌هایشان (مانند عورت و دیگر زشتی‌های پنهان) آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند.۲
استاد جوادی آملی می‌فرماید: سرعت در پوشیدن خود با برگ‌های درختان بیانگر آن است که پوشش برای زن و مرد امر فطری و ذاتی است و بشر برای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیراز پوشش است.
عقل
عقل سلیم ما را به پوشش و حجاب دستور می‌دهد و آن را مایه کرامت و حفظ انحرافات وب یهودگی‌ها و پوچی‌ها و موجب استواری انسان می‌داند و آنچه را که باعث بی عفتی و پیامدهای شوم برهنگی می‌شود مذموم و ناپسند می‌داند.
آرامش روانی
بنابر فرمایش استاد مطهری، اولین خاصیت حجاب وپوشش، خاصیت روانی یعنی آرامش روانی است.
حجاب و فرهنگ
پوشش ظاهری هرانسانی بیانگر اعتقاد درونی اوست و انسان مسلمان چون پوشش را وسیله‌ای برای پرستش حق و تقرب به او می‌داند از این رو لباسی می‌پوشد که خداپسند بوده، با فرهنگ دینی و اسلامی او سازگار باشد چرا که پوشش هر جامعه‌ای نشان دهنده فرهنگ آن جامعه نشان دهنده شخصیت آنان است.
حجاب و فعالیتهای زنان
مسئله دیگری که در رابطه باحجاب مطرح می‌گردد فعالیت‌های اجتماعی زنان است. عده‌ای حجاب وحفظ عفت را مانع فعالیت‌های اجتماع زنان می‌دانند و این طرز تفکر غلط غرب به ما می‌گوید حجاب مانع رشد و ترقی است تأیید می‌نمایند.
درحالی که دراسلام شرکت زنان در مجامع برای رفع نیازمندی‌های ضروری و احقاق حق بلامانع می‌باشد چنانکه بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) گاهاًبرای رفع نیازمندی‌های خانه و احقاق حق خویش با رعایت کامل حجاب وعفت در بیرون ازخانه حضور می‌یافتند.و در انقلاب اسلامی ما هم زنان باحفظ حجاب و عفت می‌توانند در تمامی صحنه‌های اجتماعی حضور یافته و به فعالیت بپردازند.
آیا حجاب محدودیت است؟
شبهه دیگری که دشمنان اسلام به حجاب ما وارد می‌نمایند این است که می‌گویند حجاب برای انسان محدودیت می‌آورد ومانع آزادی است. ما برخلاف بینش غرب بر این باوریم که هر نوع محدودیتی که آدمی را برای رسیدن به سرمنزل مقصود و فلاح و رستگاری یاری دهد عین آزادی و مطلوب است و طبق فرمایش حضرت امام (ره) زنان ما آزادی خود را در پوششی که اسلام می‌گوید یافته‌اند.
جلوه‌های بارز آیات عفت در قرآن
درقران کریم به جلوه‌های بارزی از عفت اشاره گردیده که مهمترین آنان عبارتند از:
عفت چشم
درسوره نورآیات ۳۱و۳۰به آن اشاره گردیده است که: به مردان وزنان مؤمن بگو که چشم ازنگاه به نامحرم فرو ببندید.۳
و امام سجاد (علیه السلام) دربیان حق چشم می‌فرمایند: حق چشم این است که آن را به حرام ندوزی و جز آنجا که عبرتی درکار باشد و بصیرتی افزاید یا علمی به دست آورد، به کارش نگیری که چشم دریچه عبرت (قلب) است.۴
عفت زبان
زبان ابزاری است که اگر برای خیر و نیکی استفاده گردد شخص را حفظ کرده به بهشت می‌رساند و اگر برای شر و بدی استفاده گردد شخص را به هلاکت و نابودی می‌کشاند لذا خداوند درآیه ۳۳ احزاب خطاب به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) می‌فرمایند: با صدای نرم به گونه هوس انگیزسخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند (بلکه) بر خوبی و شایستگی سخن بگویید.
عفت بطن
علمای اخلاق فوائد زیادی برای گرسنگی وسبک بودن شکم بیان داشته‌اند که عبارتند از: صفای قلب، رقت قلب، انکسار و تواضع در برابر پروردگار، فراموش نکردن گرسنگان، دوری ازگناه، دفع خواب ودوام بیداری، سهولت عبادت، سلامتی بدن، ….
قرآن کریم درآیه ۶۰ سوره بقره می‌فرمایند: و گفتیم از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخورید و بیاشامید و در زمین به فتنه و فساد انگیزی نپردازید.
عفت در راه رفتن
چگونگی راه رفتن و قدم برداشتن در دین مبین اسلام بسیارحائز اهمیت است به طوری که خداوند درآیه ۳۱نور زنان را مخاطب قرار داده می فرمایند: «زنان به منظورآشکارساختن زینت‌های پنهان خود، پای بر زمین نکوبند.»
دراین آیه مبارکه خداوند از هر گونه راه رفتن که زمینه توجه مردان را ایجاد می‌کند نهی می‌فرماید همچنین این نکته را می‌توان از آیه بدست آورد که وقتی آشکار ساختن صدای پا زینت و حرام باشد قطعاً آشکارساختن موضع زینت یعنی پاها نیز حرام می‌باشد.
عفاف درخانواده
برای اینکه ما یک خانوده عفیف داشته باشیم قرآن کریم دو راهکار درسوره نور آیات ۵۸ و ۵۹ ارائه داده است.
۱. اجازه ورود به اتاق والدین در سه وقت ازشبانه روز.
۲. ابراز محبت به یکدیگر در خانواده.
آیه می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید باید بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند در سه وقت از شما اجازه (ورود)بگیرند: قبل ازنماز فجر، درنیم روز هنگامی که لباس‌های خود را بیرون آورده‌اید و بعد از نماز عشاء، این سه وقت مخصوص برای شماست ، …و به گرد یکدیگر بگردید و باصفا و صمیمیت به یکدیگرخدمت نمایید. خداوند این چنین آیات را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا وحکیم است.
ازدواج سنگر عفاف
یکی از غرائز طبیعی هر انسانی غریزه جنسی است که باید به طورطبیعی و شرعی ارضا شود وگرنه طغیان کرده و بسیاری ازانسان‌ها را به سوی بی عفتی سوق می‌دهد، طریق طبیعی و مشروع ارضای آن، همان ازدواج است. قرآن می‌فرمایند: و البته باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح یکدیگر درآورید. اگر فقیرند خداوند به لطف خود آنان را بی‌نیاز خواهد فرمود که خداوند به احوال آگاه و رحمتش وسیع است و آنانکه وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تاخدا آنها رابه لطف خود بی نیاز گرداند.۵
و پیامبر (صلی الله علیه واله) می‌فرمایند: بدترین شما افرادی هستید که ازدواج نکرده‌اند.
پی‌نوشت‌ها:
۱. احزاب ( ۳۳)، آیه ۵۹٫
۲. سوره اعراف (۷)، آیه ۲۲،
۳. نور ( ۲۴ ) آیات ۳۱٫۳۰٫
۴. حسین بن شعبه الحرانی. تحف العقول. انتشارات علمیه اسلامیه. باب حقوق.
۵. سوره نور (۲۴ )، آیه ۳۳٫
با دوستان به اشتراک گذارید
نشر با ذکر منبع بلامانع است